Google Advertising: hoe stel ik een succesvolle Google Adwords campagne op voor het inhoudsnetwerk? (deel 1)

Adverteren op het inhoudsnetwerk van Google biedt diverse voordelen. Uw advertenties verschijnen op honderdduizenden websites van Google én u kunt personen uit verschillende stadia van de conversietrechter bereiken. Daarnaast kunnen ook niet-actief geïnteresseerde bezoekers overtuigd worden van een aankoop of dealer-zoekopdracht op uw site. Verder is adverteren op het inhoudsnetwerk een goede manier om uw producten of diensten extra te branden. Benieuwd hoe u een (meer) rendabele advertentie voor het content netwerk opstelt? In dit artikel ontdekt u talrijke tips & tricks.

 1.      Zet aparte campagnes op voor het zoek- en content netwerk

Het zoek- en content netwerk beschikken elk over unieke eigenschappen, hun werking is dan ook verschillend. Daarom is het belangrijk dat u aparte campagnes opzet voor beide netwerken. Op die manier kunt u de resultaten apart meten en gerichter bijsturen.

 2.      Zorg voor trefwoorden die een thema vormen

– In het content netwerk houdt Google enkel rekening met het thema van de advertentiegroep. Dit thema wordt bepaald op basis van 50 trefwoorden. Zorg dus voor maximum 50 trefwoorden die een thema creëren. Wanneer u meer dan 50 trefwoorden gebruikt, kunt u niet bepalen welke 50 trefwoorden Google precies moet hanteren voor het definiëren van een thema.

– Het is geen probleem om hetzelfde trefwoord in meerdere advertentiegroepen terug te laten komen.

– U gebruikt best brede trefwoorden, er wordt immers geen rekening gehouden met het zoektype (breed, woordgroep, exact) van de ingegeven zoekterm. Geef ook negatieve trefwoorden in, zo voorkomt u dat uw advertentie op irrelevante sites te zien is.

– Geen inspiratie voor het bedenken van trefwoorden? Gebruik dan de Google tool voor ‘Keyword Dichtheid’. Deze functie analyseert een webpagina en geeft de inhoud vervolgens weer als trefwoorden. Houd op ieder moment rekening met volgende regeltjes:

  • Kies alleen het type pagina’s waarop u wilt dat uw ads verschijnen. Door trefwoorden te gebruiken die op deze pagina’s verschijnen, zal uw advertentie sneller op de juiste plaats getoond worden.
  • Voor top trefwoorden bekijkt u best meerdere pagina’s. Iedere site heeft zijn eigen schrijfstijl, daarom is één pagina slechts een verengde weergave van de werkelijkheid.
  • Houd steeds rekening met uw producten of diensten. Het is niet omdat een trefwoord een hoge frequentie heeft dat u dit trefwoord moet toevoegen aan uw advertentiegroep.

3.      Focus op de kost per conversie

Google gebruikt het concept ‘smart pricing’ om de prijs van een klik op uw advertentie te bepalen. Dit betekent dat de klikkost hoger is wanneer een pagina meer kans heeft om te leiden tot een conversie. Daarom moet u zich focussen op de kost per conversie.

4.      Kies zelf op welke websites uw ads getoond worden

Dankzij plaatsingstargeting kunt u zelf kiezen op welke websites uw advertenties terechtkomen. Weet u niet welke websites gepast zijn? Gebruik dan de Google Placement tool.

5.      Gebruik uitsluitingen waar mogelijk

– U kunt websites uitsluiten die geen rendement opleveren. Houd er rekening mee dat het bezoek naar uw website zowel op domein- (bv. ifolks.be), subdomein- (online.ifolks.be) als directory niveau (ifolks.be/onlinemarketing) geblokkeerd kan worden. Wanneer u een domeinnaam blokkeert, kunnen uw advertenties nog steeds te zien zijn op subdomeinen. Wilt u op geen enkele pagina van de website te zien zijn? Dan blokkeert u best alle subdomeinen.

– Het is ook mogelijk om een bepaald type content te blokkeren zoals bv. dood, misdaad of seksueel getinte inhoud. Dit is zeer handig om uw merk te beschermen. Stel dat u leningen verkoopt, dan wilt u niet dat uw advertentie verschijnt naast een nieuwsartikel over een bankoverval. Daarom sluit u best het type ‘misdaad’ uit.

– U kunt ook uw advertenties in video’s uitsluiten. Een andere mogelijkheid is ‘ingesloten video’s uitsluiten’. Hierdoor zal uw advertentie wel gezien worden in de video van de oorspronkelijke uitgever, indien echter andere gebruikers de video afhalen en importeren in hun website zal uw advertentie niet te zien zijn.

Tenslotte is het ook mogelijk om foutpagina’s, geparkeerde domeinen (dit zijn pagina’s waarop enkel advertenties te zien zijn), gebruikerswebsites (fora, sociale netwerken, …) te blokkeren.

6.     Kies slim tussen CPC en CPM

– Houdt u graag uw kosten onder controle? Dan gebruikt u best CPC biedingen.
Wilt u meer trafiek naar uw website leiden of meer naambekendheid verkrijgen? Dan is de biedingsstrategie CPM (cost per mille) wat voor u. Belangrijke tip: pas CPM alleen toe wanneer u gebruik maakt van rich media of afbeeldingen. U betaalt immers voor elke keer dat uw advertentie getoond wordt. Aangezien een tekstadvertentie minder opvallend is, zult u geld verspillen.

– Wees voorzichtig met het kopen van CPM advertenties op websites waarin gebruikers sterk geëngageerd zijn of wanneer de website veel pageviews genereert maar bezoekers slechts weinig tijd op elke pagina spenderen (bv. fora, sociale mediasites, websites waarop afbeeldingen gedeeld kunnen worden). Op die manier krijgen vaak dezelfde personen uw advertentie te zien.

– Een mogelijkheid om het aantal vertoningen te beperken is door frequency capping. Hierdoor vermindert het aantal keren dat een unieke bezoeker uw CPM ads ziet. Zo verspreidt u uw budget beter over verschillende gebruikers.

Dankzij het inhoudsnetwerk bereikt u personen die nog niet actief geïnteresseerd zijn in uw product of dienst maar wel in een gerelateerd onderwerp. Om goede resultaten te boeken, stelt u best een aparte campagne op voor het content netwerk. Gebruik maximum 50 algemene trefwoorden die een welbepaald thema vormen. Afhankelijk van uw doelstellingen, kiest u voor algemene of plaatsingstargeting, CPC of CPM biedingen. Sluit websites uit die u niet de gewenste resultaten opleveren of voeg deze toe aan plaatsingstargeting.

U adverteert nog niet op het Google inhoudsnetwerk?
i-Folks zet in samenspraak met u een onderbouwde strategie uit, zorgt voor de opzet van uw campagne en volgt deze nauwgezet op. We sturen tussentijds bij waar nodig, zo bent u zeker van een optimaal resultaat. Een uitgebreide rapportering hoort tot onze basisservice.
Contacteer ons vandaag nog voor advies en een offerte op maat.

Over I-Folks

i-Folks is sinds 1999 actief als resultaatgericht online communicatiebureau. Onze missie is om via doelgroepgerichte online campagnes de doelstellingen van onze klanten te realiseren. Of het nu een maximaal aantal conversies tegen de laagst mogelijke conversiekost is, dan wel het maximaliseren van hun online reputatie. Woorden zijn voor ons niet voldoende! Door gebruik te maken van analytic- en monitoring tools sturen we niet alleen onze campagnes maar brengen we ook de resultaten voor onze klanten in beeld. Zelfs een resultaatverbintenis m.b.t. onze vergoeding behoort tot de mogelijkheden. Een audit van uw website naar opbouw, usability en efficiëntie is vaak de eerste stap in een samenwerking met i-Folks. Vervolgens wordt in functie van doelgroepen en doelstellingen een strategisch online marketing plan opgesteld met bijhorende KPI's. Tijdens de campagne worden zowel clickstream, engagement als profiel analyses doorgevoerd om de efficiëntie van de campagne te controleren en desgevallend bij te sturen.
Dit bericht werd geplaatst in Zoekmachine Adverteren en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Plaats een reactie